torsdag 19. mai 2011

Hva er lavkarbo og hvorfor valgte jeg lavkarbo?

Denne lavkarbobloggen er basert på mitt liv med et lavkarbokosthold. Her vil jeg dele erfaringer, oppskrifter osv. med dere, som dere kanskje vil prøve. Jeg sier ikke at slik jeg gjør det eller hvordan jeg lever er riktig, men jeg mener at det er det mest riktige for meg. Slik jeg ser det, er det viktigste å finne noe man trives med selv. For meg var det viktigst å få et avslappet forhold til mat, og det har lavkarbo-kostholdet hjulpet meg med. 

Jeg opplever at mange vet for lite om kosthold generelt. Jeg vet ikke alt, men jeg vet mye nettopp fordi interessen for det er tilstede. Vi nordmenn spiser enormt mye karbohydrater. Faktisk i gjennomsnitt 300 gram/dag. Det tilsvarer ca 6-7 brødskiver. 

Når vi spiser er det tre næringsstoffer som gir oss energi. Det er; fett, karbohydrater og proteiner. 
Fra jeg var liten har jeg vokst opp med at fett er farlig. Noe de fleste har. Alle produkter begynte å få et mindre innhold av fett, nettopp fordi man trodde at fett var farlig og at man ble tjukk av det. Light produkter som inneholder mindre fett, er tilsatt mer sukker for å beholde smak og konsistens. 

I den senere tiden har forskere funnet ut mye nytt om næringsstoffer og dets påvirkning på kroppen vår. 
De fleste vet at sukker er farlig - sukker er et rent karbohydrat og gjør blodsukkeret vårt ustabilt, slik som andre karbohydrater. Inntar man færre karbohydrater, vil insulinnivået være lavt og blodsukkeret vårt holder seg stabilt. 

Kroppen vår kan bruke fett og proteiner til å omdanne de til de karbohydratene den treger. Derfor trenger vi strengt talt ikke å innta karbohydrater i kosten! 

           Visste du at ... 
  •  Karbohydrater stopper fettforbrenningen?
  • At fett man spiser ikke påvirker fettet i blodårene? 
  •  Det finnes mye skjult sukker i matvarer du trodde var sunne?
  • At fett inneholder mer kalorier enn karbohydrater og du derfor holder deg lenger mett ved å spise mer fett og redusere inntak karbohydrat?




Det kommer oppskrift på denne herlige og enkle middagen senere. "Ovnsbakt pestolaks med grønnsaker" Mmm..

Ha en fin dag alle sammen! Bare skriv i kommentarfeltet om du har noen spørsmål :-) 

-Marte Kristina 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar