mandag 16. mai 2011

Martes torskegrateng

Hei alle sammen!

Nå sitter jeg å nyter et kaldt glass farris etter noen timer bak kjøkkenbenken. Det var godt å sette rumpa ned i kjøkkensofaen og blogge litt til dere.

I dag har jeg laget middag her i heimen, og det ble en egenkomponert torskegrateng. Har fått litt inspirasjon fra Fotballfrue til dagens middag, men har endret på en del, så jeg vil kalle den min egen faktisk :)



TIL FIRE-FEM PERSONER TRENGER DU: 

2 gulrøtter
7 staver brokkoli
4 staver blomkål
¼ purreløk
½ gul løk
Meierismør til steking
(Dette surres sammen ca 10 minutter i panna, til løken er blank og hell oppi en ildfast form.) 






½ beger kesam original
½ beger seterrømme
2 eggeplommer 
Ønsket krydder. Jeg brukte Timian, chilli, gressløk, paprika, sitronpepper, salt, pepper og ingefær.
(Kesam, rømme, eggeplummene og krydderet blandes i et beger og helles over grønnsakene i den ildfaste formen) 






7 torskefileter
(Skjæres i biter, hvis det er skinn på filetene så skjærer du dette bort. Deretter legger du torskebitene oppi den ildfaste formen.) 
 

1 pakke apetina feta ost smuldes over blandingen.
½ lime klemmes ut over blandingen.

Deretter rører du alt sammen til en fin røre og tar over masse revet ost. Jeg elsker ost! Nam. 


Stekes midt i ovnen på over og undervarme i ca 30-40 minutter på 200 grader. 



NYT! Den smakte himmelsk! 

I morgen eller etterpå i kveld kommer oppskrift på en brownies. Har såvidt smakt en liten del av den og tenkte jeg skulle ta den med på grilling i morgen. Syntes den var litt tør, men lar den få en natt i fryseren, så kanskje den "slår" seg litt og blir litt mer kompakt og seig :) - Den er sukkerfri, glutenfri og uten hvetemel! Ikke helt lavkarbo, men sånn ca. Hvis jeg lager den en gang til skal jeg regne ut næringsinnholdet. 

-Marte Kristina





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar